Personalisté stále častěji vyhledávají kandidáty pro volné pracovní pozice na sociálních sítích. Je to způsobeno nejen obrovskou popularitou sítí Facebook a LinkedIn v ČR, ale i výrazným oživením pracovního trhu. Zatímco meziročně stoupl počet volných pracovních míst o 25 %, počet reagujících kandidátů na inzerci pracovních pozic klesl o 20 %. Personalisté tak musí častěji pracovat s takzvanými pasivními kandidáty, kteří aktuálně práci mají a aktivně žádnou nehledají.

Personalisté tedy musí hledat kandidáty aktivně sami a oslovit je nabídnou konkrétní pracovní pozice. Vyplývá to z šetření personální agentury Grafton Recruitment.

social-media-488886_1280Z pohledu personalistů i uchazečů o zaměstnání je nejpopulárnější sítí LinkedIn. Čechů je na LinkedIn přes 650 tisíc a jde o třetí nejpopulárnější síť po Facebooku a YouTube. Zatímco ještě nedávno fungoval Facebook spíš jako nástroj na „proklepnutí“ kandidátů, dnes je personalisty rovněž aktivně využíván při vyhledávání vhodných uchazečů o práci, stejně jako pro inzerování volných pracovních pozic. Z pohledu profese mají na Facebooku velké zastoupení IT profesionálové a technici (15 %), pracovníci z oblasti péče o zdraví a medicíny (14 %), obchodníci (12 %) a management (11 %). Především v případě IT a technických pracovních pozic, kterých na trhu práce chybí nejvíce, jde tedy o velkou skupinu lidí, mezi kterými mohou personalisté hledat.

Dle dřívějších šetření agentury Grafton Recruitment však celých 35 % kandidátů nezíská poptávané zaměstnání kvůli nesprávným informacím uvedeným v profilech na sociálních sítích či sdílením nevhodného obsahu. „Z tohoto čísla je patrné, jak moc je důležité si dát s profilem na sociálních sítích práci a zveřejňovat tam jen pravdivé a ověřitelné informace,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka zmíněné agentury.

Top 7 rad pro dobrou on-line reputaci

  • Důkladně vyplňte svůj profil na LinkedIn a použijte v něm klíčová slova, která popisují vaše aktuální zaměstnání, nebo pozici, kterou hledáte. Usnadníte tak hledání personalistům.
  • Aktualizujte fotku ve svém profilu tak, aby korespondovala s vaší současnou podobou. Fotka by měla být profesionální (nikoliv ze sportu, či z dovolené).
  • Zkontrolujte, že se váš profil na LinkedInu shoduje s životopisem, který budete posílat do firem.
  • Upravte si adresu profilu na LinkedIn tak, aby obsahoval celé jméno.
  • Vymažte nevhodné fotky a komentáře ze svého profilu na Facebooku.
  • Zkontrolujte, zda ve svém profilu na Facebooku nemáte nevhodné připomínky ke svým předešlým zaměstnavatelům a případně je smažte.
  • Nastavte si moderování obsahu přidávaného vašimi přáteli, ať máte plnou kontrolu nad tím, co se u vašeho profilu objeví.