Stres a únava v kanceláři, to jsou hlavní příznaky pracovního přetížení. I vy se cítíte po návratu domů z práce velmi vyčerpaní, doslova vymačkaní jako citron? Jste permanentně unavení a ani o víkendu nejste schopni pořádného odpočinku? O dobrém spánku ani nemluvě, bez ohledu na svátky či dovolenou.

Pokud se cítíte nějak podobně, je nejvyšší čas zpomalit, nejlépe zcela zastavit a vyhlásit boj vlastnímu pracovnímu přetížení, které může vést až k vyhoření

4 příznaky pracovního přetížení

Pokud si navzdory varovným signálem svého těla i psychiky stále myslíte, že jste v pohodě a dnes své office centrum zasypete skvělými nápady a produktivní prací, zkuste si nejprve přečíst čtyři příznaky přetížení, případně i úplného vyhoření.

  • Neustálé nutkání někam utéct
    Stále častěji přemýšlíte o tom, jaké by to bylo na všechno se vykašlat a jen tak jít? Co nejdále od kanceláře, ideálně někam do tepla a na dlouho? Pokud při jakémkoli problému myslíte více na balení kufrů, jak na řešení problému, v tom případě jste jasným příkladem přetíženého zaměstnance. Ano, právě tendence distancovat se od úkolů a práce jako takové může být velmi výpovědním symptomem přetížení. Nejednou přitom začíná hned ráno po probuzení, kdy se musíte doslova dokopat k tomu, abyste vstali a šli do kanceláře.
  • I jednoduché úkoly vás zatěžují
    Nic nestíháte? Jste věčně ve stresu z toho, co všechno jste nedokončili? Zapomínáte na důležitá data, termíny, nic si nedokážete dobře naplánovat? Nizozemští vědci zjistili, že je to jasný varovný signál přetížení. Když už nezvládáte ani každodenní úkoly a běžné povinnosti, je nejvyšší čas zpomalit, méně se zatěžovat, stresovat či rozptylovat.
  • Jste neustále unaveni
    Dáváte přednost spánku před nádherným slunečným počasím? Pokud se situace opakuje víkend co víkend a příznaky letargie či únavy nemizí, pravděpodobně skutečně trpíte chronickým vyčerpáním. Spouštěčem přitom může být nejen příliš velké pracovní přetížení, ale i to, že mnohé kanceláře a komerční nemovitosti, v nichž trávíte většinu dne, jsou nedostatečně osvětlené a ponuré, a to vás může deptat a vyčerpávat.
  • Pochybujete sami o sobě
    Tvrdě jste na sobě pracovali, abyste získali vysněnou práci, ale i tak v poslední době stále více a častěji přemýšlíte o tom, zda je to pro vás to pravé? Zda to celé má smysl? To honění se a nezastavitelný pracovní kolotoč? Je čas zpozornět! I pocit nedocenění a ztráty smyslu je totiž klasickým příznakem přetížení a syndromu vyhoření a může postihnout kohokoliv, kdo tvrdě pracuje. Je to obranný mechanismus našeho organismu, takový mentální trik, který se snaží zmírnit neustále se zvyšující pracovní vytížení.

Pokud máte výše uvedené příznaky, nemusíte věšet kariéru na hřebík. Celkem postačí, když trochu zvolníte a naučíte se odpočívat, popř. budete sledovat nabídky lepších kanceláří pro práci. A zejména si nebrat na bedra více práce, než unesete. Nejste přece na všechno sami, tak se tak nechovejte a mějte ze svá práce i ze svého života mimo ni radost!

Zdroj: Kancelare.cz