Téměř polovina podnikových lídrů se obává, že jejich podnik do 3–5 let neobstojí v soutěži s digitálními start-upy. Prakticky stejný podíl globálních podniků nemá představu, jak bude jejich obor vypadat do roku 2020.
78 % podniků se podle nového průzkumu domnívá, že digitální start-upy jsou nebo budou hrozbou. Tento fenomén podněcuje inovativní společnosti k rozvoji, který dále urychluje úpadek soupeřů. Téměř polovina (konkrétně 45 %) dotazovaných globálních podniků se obává, že je v příštích třech až pěti letech může převálcovat konkurence z oblasti start-upů zrozených v digitálním prostředí.
Některé společnosti cítí, že je tempo změn důkladně semlelo. Více než polovina (52 %) podnikových lídrů vnímá ve svém oboru v posledních třech letech významné narušení zavedených paradigmat vlivem digitálních technologií a „internetu všeho“. Necelá polovina (48 %) respondentů z globálních podniků připustila, že netuší, jak bude jejich obor vypadat za tři roky. Zjištění pocházejí z nezávislého průzkumu společnosti Vanson Bourne mezi 4.000 lídry velkých a středních podniků ze 16 zemí a z 12 oborů.
Blíží se digitální krize?
„Čtvrtá průmyslová revoluce se zatím zdá být stejně nelítostná jako její předchůdkyně. Firmy, které neudrží krok, začnou zaostávat… v lepším případě. Strategie odložíme to na zítřek jednoduše nebude fungovat,“ vysvětluje Jeremy Burton, marketingový ředitel Dell Technologies.
Pokrok probíhá přinejlepším nevyrovnaně. Pouze jeden ze tří dotazovaných podniků má dobře zvládnuté základní prvky digitálního podnikání*. V mnoha firmách uvažují a jednají digitálně jen některé části a převážná většina (73 %) uznává, že digitální transformace by v jejich organizaci měla mít širší záběr.
Zhruba šest z deseti podniků není s to dostát nejdůležitějším nárokům zákazníků – například požadavkům na lepší zabezpečení a nepřetržitý rychlý přístup ke službám a informacím. Téměř dvě třetiny (64 %) přiznávají, že nevyužívají k rozhodování informace získané v reálném čase. „To jsou v digitálním věku nutné podmínky úspěchu. Neschopnost dodržet je může na takto konkurenčním trhu podnítit začátek digitální krize,“ dodává Burton.
Zdroj příležitostí
Co je pro jednoho ohrožením, to je pro druhé příležistostí. Před výzvou zaútočit na zavedené konkurenty tak stojí především mladí technologičtí podnikatelé. Je fakt, že velké firmy ale mohou problém s dravou konkurencí jedoduše vyřešit: totiž start-up koupit. I to ovšem může být pro start-up požadovaný cíl.
Zdroj: Dell Technologies