Už neplatí, co si kdosi vymyslel od stolu. Že zákazníci jsou pouze anonymní masa, které něco, co si předem naplánujeme, i naservírujeme. A že nám to spolkne. I ty nejpromyšlenější marketingové strategie časem zastarávají a musí nahradit nebo výrazně inovovat. Přizpůsobit se nové době a komunikaci. I té sociální, necenzurované a plné reálných zkušeností a potřeb lidí.

Marketingové strategie B2B A B2C

Rozdělení marketingu na různé kategorie, zejména na dvě oblíbené: business-to-business (B2B) a business-to-consumer (B2C) mělo za snahu odhalit cílovou skupinu lidí, na kterou by se daná značka či produkt orientoval. Aby mohly zvyšovat poptávku, komunikovat s nimi (často v nepřirozeném) marketingovém jazyce a v konečném důsledku absolutně nevnímat skutečné očekávání zákazníka.

Tomu však odzvonilo. Dnes nejde ani tak o to, kde je sídlo vaší firmy nebo jaké důmyslné obchodnické tahy a sofistikovaný jazyk použijete. Spíše jde o to, co nejvíce se přiblížit člověku jako takovému, upřímně a se zájmem o něj samého.

Ztráta kontaktu s reálnými lidmi

Přesně to se totiž stalo mnoha obchodním značkám. Ztratily kontakt s realitou. Vyfabulovaly si někde z pražské kanceláře svůj svět plný nepřirozených pojmů, jen aby mohli svým zákazníkům a obchodním partnerům vyprávět nové a nové příběhy o svých výrobcích.

Spotřebitelé a zákazníci však takové neosobní komunikaci málokdy porozumí. Namísto čísel a statistik ocení spíše jednoduché a srozumitelné zdůvodnění, proč toto ano a proč právě pro mě. Zkrátka ať výrobek odráží reálnou zkušenost reálných zákazníků. Pokud tedy pracujeme s realitami, více než neosobní přehled nabídek obchodních prostor záleží osobním přístupu, vyjádření spokojenosti či upřímný zájem o to, co vlastně ten který zájemce hledá a očekává.

Nutnost uvažovat jako spotřebitelé

Musíme přemýšlet jako spotřebitelé, kterými sami jsme, a myslet spíše jako nákupčí, než se snažit mluvit sofistikovaným jazykem plným zkratek a cizích slov jen proto, abychom zněly moudře. Často stačí udělat jednoduchý krok: Vyjít ze svého uzavřeného kancelářského světa a zeptat se lidí, tváří v tvář, jako jsou s naším výrobkem či službou spokojeni. Toto je ta nejlepší, nejspolehlivější a nejautentičtější zpětná vazba, jakou jen lze dostat. A stavět na ní, reklamní kampaň či politiku celé firmy.

Protože, i když se marketingoví specialisté již déle snaží nabudit dojem osobního přístupu ke každému zvlášť, zatímco vycházejí pouze z oficiálních neosobních statistik, jejich nabídky jsou sice „personifikované“, ale v konečném důsledku neosobní.

Zdroj: kancelare.cz